Zesde en laatste dag

14 mei 2018 - Hindeloopen, Nederland

2018-05–14
Titel: Pelgrimstocht in Friesland
Opstaan in Medemblik op een mooie ochtend is niet verkeerd. We doen alle (onze) luiken open en gaan er vandaag een mooie laatste dag van maken met elkaar.
Medemblik vereren we nog met een kleine wandelronde door de haven en een stuk van het stadje. Uiteraard gebruiken we als basis hiervoor weer een heerlijk gezond ontbijt.
De wind is wat sterker dan andere dagen. Om toch vol onder zeil te kunnen besluit de kapitein tot een zeilwissel. De genua lijkt vandaag te groot voor de sterkere wind met een kracht van 4-5 Beaufort. De “gewone” fok gaat er daarom op. En het is ook weer een mooi leermoment hoe we met het schip en de omstandigheden moeten omgaan.
Varend op strakke koers richting Stavoren vindt Anneke weer een moment, zoals altijd, om snel even een paar bladzijden van haar boek te verorberen. Haar plekje vanochtend is op het gangboord aan bakboordzijde.
Als de gedachtes de vrije loop nemen schieten verschillende zaken door het hoofd. De afgelopen dagen is vaak de naam “Dik Kop” gevallen. Helaas is het moeilijk vast te stellen wie of wat dit betreft. Er zijn vier bemanningsleden maar die hebben normale Hollandse namen. Bij het nuttigen van de borrel en de bijbehorende hapjes zien we wel regelmatig een “dikke kop”. Maar of dit nu dé Dik Kop is verteld het verhaal helaas niet. Ook de foto’s laten geen beelden zien van Dik Kop. We houden het maar op een soort vergelijking met het “Monster van Lochness”. Wellicht duiken er ooit beelden op van deze “Dik Kop”.
Vlak voor Stavoren veranderen we toch even van bestemming. Hindeloopen gaat het worden. Een leuke plaats, mooie haven en voor Sjoerd en Paul die vandaag richting Leeuwarden afreizen iets beter gelegen. Vanaf Hindeloopen staat de trein op het programma.
Hindeloopen is een leuke plaats gelegen aan het IJselmeer. We liggen op een super plekje in de haven. Leuk uitzicht en een stralend zonnetje. Dat zelfs met een biertje in de hand. Bij de lokale friet-kar laten we ons zelfs voorzien van Bitterballen-to-Go. Het is weer fantastisch aan boord. Na een smakelijke maaltijd komt er toch een einde aan een mooi avontuur voor Sjoerd en Paul. De spullen worden gepakt en klaargezet op de kade.
Dan begint de Pelgrimstocht. Met alle bepakking op de nek (zie foto’s) wordt een heuse wandeltocht gestart. Van de kade, langs het centrum, de bebouwde kom uit, langs provinciale wegen op we g naar het station van Hindeloopen. Het lijk een echte Pelgrimstocht. We begrijpen nu ook hoe het is om naar Santiago de Compostela te lopen. Sjoerd en Paul zijn er snel uit. Dat gaat het voor ons niet worden. Gelukkig komt de trein snel. We nemen afscheid van Jan en Anneke. Een korte treinreis met vijf stops door het fraaie Friese landschap brengt ons naar Leeuwarden.
In Sneek zien we drie controleurs in de trein stappen. Sjoerd en Paul hadden heel modern kaartjes gekocht via de NS app. Op enig noemen komt controleur een (het hoofd) voorbij. Dan volgt een lieve jonge vrouw in een mooie witte blouse. Ze kijkt ons vriendelijk aan waarop wij olijk reageren “doet u maar 2 koffie”. De vrouw verschiet van kleur en zegt “oh, maar dat hebben we helemaal niet”. Nou na stevige gesprekken over deze service besluiten we onze kaartjes maar te laten zien. Natuurlijk hebben we aangegeven dat het prijsniveau niet past bij het ontbreken van de koffie service. We houden ons maar groot en vervolgeen dapper onze pelgrimstocht naar Leeuwarden.
Tot slot, op verzoek van de kapitein, de gewenste verbeterpunten:

Wat spiegeltjes aan de wand;
Dekschakelaars ankerlier vervangen;
Hoogte sensoren zodat Paul zijn hoofd minder zal stoten;
Standaard verstrekken van veiligheids instructies door Jan en Anneke (incl gebaren) zoals in een vliegtuig;
Een bagage karretje en/of sherpa’s op iedere tussenstop (beter mee als om verlegen);
Was-/drooglijntjes;
En er is vast nog iets mogelijks.

Wat we niet zouden veranderen is de samenstelling van de bemanning. Het waren fantastische dagen in goede saamhorigheid. Handhaven dus en opnieuw plannen van een volgend avontuur.