vijfde dag

13 mei 2018 - Medemblik, Nederland

2018-05-13

Een waterig zonnetje verwelkomt ons bij het opstaan. Hier op de Wadden speelt het getij altijd een belangrijke rol. Hoe hoog staat het water en hoe zal de stand veranderen? Belangrijk om te weten of er “genoeg water onder de boot zit”.
We besluiten, mede gezien het weer, rustig aan te doen. Desondanks vertrekken we met een regenwolk boven ons en een koude wind rond ons. Zeilpakken aan dan maar. Dan op pad richting Den Oever om daar door de sluis heen te gaan het IJsselmeer op. De start verloopt bijzonder. Achteruitvarend blijkt de haven niet diep genoeg om het diepliggende zwaard ruimte te geven. Het loopt dus een beetje aan. Daardoor heeft de wind ook wat vat op de boot. We beginnen te draaien. En omdat er voldoende ruimte is draaien we de boot nu maar om in de havenbox. Bemanning blijft rustig en met een paar minuten is de bijzondere manoeuvre geslaagd. Altijd goed als dat weer lukt. En tevens goed voor de ervaring. Dan echt de haven uit. Als we een uur of twee gevaren hebben is het zover. De sluis in. Met drie zeilboten voor ons en een trimaran ruimte genoeg. Tja, als dan niet iedereen echt doorvaart in de sluis dan steekt onze kont van de boot nog buiten de sluis. De sluiswachter spreekt de boten voor ons netjes aan. Iedereen schuift een beetje door. Onze achtersteven past zo ook netjes in de sluis. Hup er door en het IJsselmeer op. Onderweg ook tijd voor een kleine lunch. Hoe het weer ook is, hoe de boot ook beweegt het is bijzonder hoe Anneke toch altijd weer iets lekkers te eten en te drinken weet te maken. Complimenten want dit alles is best een hele uitdaging.
We varen een mooi lang stuk over bakboord boeg en zijn nog eens anderhalf uur later op bestemming. We strijken de
zeilen en gaan de haven van Medemblik in. We liggen nog niet zo lang en de regen slaat toch een beetje toe. Dus dan maar wat lekkers. Een heerlijke ronde met allerlei toast gemaakt door onze chef-kok Sjoerd. Heerlijk. Het lijkt wel alsof het niet op tafel heeft gestaan. De aanwezige aasgieren slaan ongenadig hard toe en al het lekkers verdwijnt onder zeer positieve geluiden in de vooronders van de vier bemanningsleden. Niet alleen Jan heeft nooit genoeg, ook de andere lusten nog wel iets. Ook de tweede ronde smaakt prima. Het lijkt nu wel of zelfs de begerige blikken en smaakpapillen van Jan verzadigd raken. Maar schijn bedriegt want al snel komt de focus op de volgende maaltijd te liggen. Deze nuttigen we aan boord. De afwas doen we aan boord onder de speciale muzikale begeleiding van Jan. Compleet voorzien van stroboscopisch licht is het een waar festijn. Het lijkt alsof Medemblik op haar grondvesten schudt.
De avond besluiten we met spelletjes Maus. Vele potjes worden gespeeld. Achteraf is moeilijk vast te stellen of er überhaupt een potje reglementair is verlopen. In ieder geval was het plezier groot en ging Sjoerd met een groot winnaarsgevoel niet veel later zijn slaapplekje opzoeken. Hij zal vast een blije nachtrust tegemoet gaan. De anderen dromen hopelijk maar kort over de nederlagen. Maar wat langer over de mooie dag die morgen volgens de meteorologen in het verschiet ligt.
Het was vandaag wederom een gezellige en mooie dag met elkaar op het water.