Derde dag

13 mei 2018 - Terschelling, Nederland

2018-05-11

Van Vlieland naar Terschelling

De planning zegt rustig aan vanochtend. Lekker onder de douche, wat hardlopen voor Jan en Anneke en dan een gezond ontbijt. Het smaakt ons goed.
Vandaag willen we de HT Roeien 2018 zien. Dit is een roeiwedstrijd met 8 roeiers en stuurman per sloep. De wedstrijd gaat van Harlingen over de Waddenzee naar Terschelling. Er doen 130 boten mee. Een groots waar evenement. Boten uit het hele land met uiteraard een gezellige afterparty op het vaste (ei-)land.
Iets gaat fout in onze planning. Want als we voor anker bij Terschelling liggen zien we alleen de laatste of de een na laatste boot. Jammer de “optocht” hebben we gemist. De gezelligheid daarna niet want we gaan richting haven.
In de haven breekt een sensationeel uurtje aan. Eerst komt een zeil huur schip uit Makkum met een Duitse bemanning. Deze maakt bijzondere manoeuvres in de haven. Het wil keren terwijl de schepen aan beide kanten al drie dik liggen. Tja dan wordt het erg smal. Ondanks de hulp van naast liggende schepen wordt op het huurschip toch een eigen drenkeling-reddingsboei kapot gevaren doordat deze blijft hangen achter het anker van een al afgemeerd schip. Zonde natuurlijk.
Niet veel later een tweede schip aan het manoeuvreren. Alweer Duitsers. De dwars op het schip staande wind maakt het de 6-koppige bemanning niet makkelijk. Het duurt lang, het gaat bijna heel erg fout maar het loopt goed af.
Tijd voor voetjes op vaste grond. Een kleine wandeling naar het centrum. De haringen smaken ons prima. En een biertje op het grasveld bij het Groene Strand dekt de haringen toe. Een klein slaapje en dan terug naar de boot.
Hier gaat meester-pannenkoekenbakker Jan ons hoogst persoonlijk verrassen met allerlei varianten. Anneke vindt zoals gebruikelijk een lekker plekje in de zon. Het boek is niet ver weg. Weer een paar bladzijdes verder. Dan komt Jan met zijn speciale bereidingen. De pannenkoek met in Berenburg geweekte rozijnen is de meest in het oogspringende variant. Het moge duidelijk zijn, ze verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon. Anneke blijkt een groot afnemer te zijn. De mannen nemen later nog maar een stroopwafel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade