Vierde dag

13 mei 2018 - Oudeschild, Nederland

2018-05-12

Gepland vertrek van 09:00 uurveranderen we (democratisch?) naar 08:15 uur. Dit om in het begin voordeel van de stroming te hebben. Dit voordeel kan behoorlijk oplopen in de afstand die je kan overbruggen.
Het logboek wordt net als iedere dag als eerste bijgeschreven. Motoruren stand, afgelegde afstand, windkracht, barometerstand, tijd vertrek en plaats vertrek. Bij aankomst noteren we dan nog aankomstplaats, aankomst tijd en eventuele bijzonderheden.
De lijnen gaan los en worden opgeruimd. De reis van vandaag neemt zijn aanvang.
Ontbijt wordt tijdens de eerste zeemijlen aan boord gemaakt. Voor de zeilen omhoog gaan genieten we daar, tussen de bedrijven door, van. De zon schijnt volop en het belooft een mooie dag te worden. Wel met een voorspelde onweersbui aan het einde van de middag.
We ronden Vlieland en varen op de Noordzee. De koers is goed en de vaart ook. De 6,84 knopen worden aangetikt.
Alsof we nog niet genoeg Jan aan boord hebben, verwelkomen we er nog een. “Bolle Jan” komt tot leven aan boord. Kijk goed naar de foto’s en zoek de enige echte Bolle Jan. De Bolle Jan is met zijn ca. 85 m2 een stukje groter dan de Genua (ca. 40 m2) die al groter is dan de normale fok. Kortom meer zeil en de vaart loopt op naar 7,5 tot 8 knopen. Met de twee “Jannen” op het dek varen we een mooie koers aan de noordzijde langs Vlieland. We passeren het schietgebied als laatste stukje Vlieland richting Texel.
On-board reporter Sjoerd neemt de meeste mooie poses aan om alles op spectaculaire wijze in beeld te brengen. Prachtig om deze toewijding mee te mogen maken.
De EHBO trommel aan boord verdient een kleine update. Het zoeken naar een kleine pleister blijft zonder resultaat. Ach denk je, dan maar vette watten, verbandgaas en een mitella om alles vast zetten. Dit alles al in voorbereiding duikt er gelukkig toch nog een pleister op voor de schaafwond van 1 centimeter.
Opeens grote consternatie aan boord. Er wordt geroepen. Het is geen alarm gelukkig de opwinding betreft “op 11 uur een zeehond gespot”. Kijk dat is nu ook weer zo mooi van de Waddenzee.
De Bolle Jan heeft zijn werk gedaan. We halen hem binnen. Het is een enorme lap zeil. Een met of 30 lang dus als dat naar beneden komt is het “alle hens aan dek” om het netjes binnenboord te houden. De Bolle Jan naar binnen op de genua gaan we door.
Voor het strand van Den Helder gaan we overstag om vervolgens in een slag naar de haven van Oude Schild (Texel) te varen. Een heerlijk zonnetje brandt tijdens dit laatste stuk van de tocht op onze gezichten. Om 14.55maken we de landvasten weer vast. Niet veel later wordt er uitbundig aan toastjes gewerkt. Die zullen wel weer smaken. En met een koel biertje in de hand genieten we van het warme zonnetje.
Het avondeten is een lekkere lekkerbek met remoulade saus en frietjes. Toe een lekker ijsje met chocolade kop er bovenop.
Terug aan boord worden wat spelletjes gespeeld. Met het mes op tafel, scherpe opmerkingen wordt er fanatiek gewerkt aan het behalen van overwinningen. Het moet vroeger in huize Lodema geleid hebben tot ware gevechten als wij zien hoe sluw Anneke het spel naar haar hand probeert te zetten. Het lijkt wel alsof alle middelen zijn toegestaan.
Na deze emoties valt er een serene rust over het schip neer.