tweede dag

13 mei 2018 - Vlieland, Nederland

2018-05-10

Gisteravond voor het slapen gaan nog even een grote duwboot op het kanaal. Deze kan ivm de gesloten brug niet verder. Dan wordt het manoeuvreren om een ligplaats voor de nacht te vinden. Dat vereist stuurmanskunst, een groot zoeklicht en het nodige vakmanschap. Het is namelijk niet eenvoudig met zo’n goot schip dat niet kan keren in het kanaal. Maar het lukt.
We worden wakker op het schip, afgemeerd in het Van Harinxmakanaal. Het regent en dat is natuurlijk jammer. En tot onze spijt gaat het ook nog steeds harder regenen. We lopen naar de douche in een leuk klein oud huisje bij de kleine haven. Douchemuntjes zijn schaars. Sjoerd neemt daarom de koude douche. Het is dan ook een echte bikkel met een grote krullenbol.
We varen en niet veel later gaan we sluis door bij Harlingen, de Waddenzee op. Eerst op de motor en later het zeil erop. De motor gaat dus uit, heerlijk rustig met de wind door de haren. Over stuurboord boeg varen we een heel stuk richting Vlieland. Het laatste stuk moeten we kruisen tegen de wind in. De Waddenzee vraagt om het goed lezen van de kaart. Er zijn vele ondieptes en vastlopen is wel het laatste wat je wilt.
Bijna op het land denken we aan “wat te doen aan land?”. Het woord “restau-strand-wandeling” valt. Vast een mooie combi tussen “iets lekkers” en “iets gezonds”. Prima gedachte dus. En zo geschiede. Eerst een heerlijke borrel op de boot. De toastjes, zalm, nootjes, osseworst en meer verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ook het kleine drankje erbij smaakt best. Dan is het even wandelen. Langs de camping met allemaal “de Waard” tenten. Dat zijn er echt heel veel!
Het eten smaakt ons prima. Terug aan boord een drankje waar de snurkers zorgen voor een teken van diepe rust.