voorbereiding op en begin van onze zeiltocht

9 mei 2018 - Franeker, Nederland

Voorbereidingen op en begin van onze zeiltocht

Na wekenlange gedachtes, kleine overleggen is het nu bijna zover. We gaan het einde van de dag op pad. Aan boord van zeilschip de “Noorderwind”. Aanmonsteren heet dat in het scheepvaartjargon.
Nou we kunnen wel stellen dat er per persoon behoorlijk wat aan boord gesleept wordt. Kleding, slaapzak, kussen, toiletartikelen, zonnebrand, drinken, eten, een snack en ach nog veel meer.
Als je alles thuis klaar zet denk je wel “waar gaan we dit aan boord toch allemaal laten?”. In de praktijk vindt alles toch vrij gemakkelijk zijn plaats en heb je er gelukkig geen last van. Alleen maar plezier, want alle noodzakelijke dingen zijn aan boord.
Niet veel later dan echt op pad. De “trossen los” en varen. Het schip (ja, dat noemen we geen “boot”) verlaat de kade en kiest het ruimere water.
We vertrekken vanuit Leeuwarden richting Harlingen. Een avontuur op zich want we passeren aquaducten, spoorbruggen en de sluizen kunnen nog volgen. En daar moet wel wat voor gebeuren. Een spoorbrug gaat niet zo maar aan de kant. Dus schipper Jan is druk met de marifoon om op het juiste kanaal de brugwachter op te roepen. Is er contact dan netjes een verzoek of de brug open kan. Soms moeten we even wachten. Het moet maar net passen in het schema van passerende treinen. Af en toe draait de brug snel open, dat is wel lekker.
Onderweg doen we een drankje en toosten we op een gezellige en behouden vaart voor de komende dagen.
We zijn met ons vier. Anneke als enige vrouw aan boord zet de mannen wel aan het werk. Zoals Anneke het zegt “mijn zorg-hormonen zijn een beetje op” dus verdeelt ze de taken.
Franeker wordt onze eerste stop voor de nacht. We verkennen de stad. Deze is net extra versierd met een nieuwe fontein. Dit in het kader “Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa”, alle 11 Friese steden krijgen daarom een mooie unieke fontein. We sluiten af met een heerlijke Irish koffie en duiken dan ons mandje in.